Friday, February 1, 2013

Perfume Favourite Saya

Fictitious by chickyirdawati at Friday, February 01, 2013
Tajuk entry macam karangan SPM kan *skema* haha Perempuan ngn perfume kan mmg xboleh pisah mcm lelaki ngn bola *erkkk* So kt cni aku nk list sikit perfume2 favourite n perfume2 idaman qalbu ni. N aku nk share tips pasal perfume yg aku copy paste dr mane2 ntah hehe

Dari dulu aku mmg suke nk kumpul2 perfume. Kalo zaman belajar dulu xde r mampoo sgt nk beli yg branded lagi mahal kan. Aku beli perfume yg ala2 mampoo tu pon bila dapat duet PTPTN. Wahhh keji btol kerajaan bagi duet wat belaja ko wat beli perfume. Ala...sikit je r aku amek part utk shopping tu *bukan semua ke* haha OK!!! adek2 jgn tiru aksi Kak Jemah ni hokeh!!!!! Ingat la duet tu utk blajo, bukan shopping. Kalo disalah guna kan, nnt time nk mbayar balek pinjaman jd mcm liat. Haaaa tu la jadik nye kt Kak Jemah ni. Naseb x kena blacklist je nk g oversea haha Ok da melalut sgt ni huhu

Time tu suke sgt beli perfume Body Shop yg kecik comel loteh tu. 30ml kot size die tu. Tu pon berbulan tahan kooo, malah de yg sampai skang pon aku simpan lagi. Bertaon ko. Harap2 xtuka bau yg pelik2 kan. Sbb perfume yg ni bau die mmg pekat so xperlu kata apa2 eh xperlu sembur byk sgt mcm ko pakai body mist yg senang ati je sembur sebotol. Lg pon nk pakai byk mcm pikir byk kali sbb mahal gk sbnr nye kalo ikot size botol die yg x seberape tu huhu

Tapi dulu mcm senang n byk pilihan jenis yg ni. Aku pon senang ati je nk pilih tapi skang ni da xbyk pilihan so da bertaon gk xbli.



kan kiut tu botol nye. senang di bawa kemana2 hehe


Jasmine Neroli ni aku bli kt Sunway Carnival Mall, Penang. Tapi bau die ya ampuuun...xmo beli lagi haha tapi xtaw cane aku boleh terjebak beli ni. Jemah mmg blur haha


Chymara ni yg 1st aku beli dlm koleksi ni. Beli kt Body Shop KLCC. Yg ni bau die best. Xsweet tapi elegent.xBF aku suke bau perfume ni dulu. i loikeee haha


Rougeberry aku beli sbb dpt duet praktikal kt Sime Darby. Ni pon beli kt Sunway Carnival Mall, Penang time g dating ngn xBF hehe Yg ni bau buah. Da nama pon Berry kannnn. Sedap sgt. Nk beli lagi kalo boleh =)


Aztique ni aku amek adek aku punye sbb die xnk. Bau die ok2 je tapi kalo org da bagi, bau longkang sekali pon aku amek haha


Velique ni best sbb bau die soft tp x sweet hehe pastu x ingt beli kt mane. Rase mcm beli kt Body Shop Angsana, JB kot hehe


Aqua Lily ni aku beli set ngn perfume die konon2 nk lock bau die r bile pakai both hehe


Aqua Lily ni perfume Body Shop yg last aku beli kt Body Shop. Bau die soft je mcm fresh2. Tapi xkuat sgt. So aku xprefer sgt la. Beli ni time shopping kt Jusco Tebrau City




Yang ni pon antara faveret aku. Aku suka pakai yg kaler purple tu. Harga pon murah je n bau die tahan gk. Lotion badan pon aku gune yg ni gk tapi yg pink tu. berbotol da abes yg saiz besar tu tapi best sbb wangi hehe



Yang ni perfume yg aku gune skang. EDP 50ml original ok hehe Beli 2 bulan lepas kt Sasa Jusco Bukit Indah. Nk pakai pon skali pakai tu cuma satu sembur je sbb mahal sgt bagi aku haha Pastu da beli mahal tu dpt la free tote bag Sasa *cute gk* hehe


Yang ni konon2 jadi next perfume yg aku nk bli. Sbb aku suke bau yg sweet kot. Yang ni kan rose essential. Kaler pink lagi. Letopsssss


Yang ni pon konon2 masuk list gk r. Aku rase perfuem ni mcm sexy haha


Yang ni baca komen org mcm sedap sgt bau die. Aku xpernah test lagi tapi aku mcm tergoda nk beli hehe

Ok.. So perfume bukan sume nye sama. De beberapa jenis sbnr nye. Lain dr segi kepekatan nye or percentage alkohol yg diguna tu.

  1. Cologne - mengandungi 4% minyak pati
  2. Eau De Toilette (EDT) - mengandungi 8% – 15% minyak pati
  3. Eau De Perfume (EDP) - mengandungi 15% – 22% minyak pati
  4. Parfum - mengandungi 22% minyak pati

Pastu kadang2 de immitate designer perfume yg jual kt pasar malam n kedai2 biasa. Yang tu de yg jenis Gredd AAA. Yang ni die jual dlm RM 60-70 ikot peniaga. Tapi jgn tertipu sbb kdng2 die jual perfume yg ntah pape quality nye tapi die kate Gred AAA. Oh ye..pe Gred AAA? Perfume pon de Gred nye. Jom tgk pe beza nye.


  1. Gred A - 30% sama ngn original perfume tapi tahan 2-5 jam je
  2. Gred AA - 50% mcm original perfuma tahan utk 4-7 jam
  3. Gred AAA - 98% mcm original perfume tahan die lama sket r dlm 8 jam. yg ni bese nye die dpt dr Dubai. Botol n Quality die pon sama cuma dikilang kn kt Dubai. Tu pasal la murah kot *pandai aku je*
Skang ni kalo tgk kt FB n blog pon de org jual perfume original tapi harga die murah sket. Yg tu die kdng2 die kate beli kt warehouse la, de reject sket la, kdng2 tester version. Bese nye yg ni original cume susah nk dpt kalo bese2 ni.

Tapi cane nk tw kalo perfume tu original ke Gred AAA ke tipu ke??
Senang je cer korang goncang kn botol perfume original korang tu. Kalo buih die sikit je n kejap je da ilang, means die x original la *korang da kne tipu* tapi kalo buih die byk n lambat ilang, so btol la original. Aku da test kt perfume aku. Yayyy original Kalo tidak mmg daku hangin la haha Tapi logik kot sbb perfume original kandungan alkoho, die tnggi, itu pasal buih byk. Alkohol kateeee hehe

Ok.. tips nk bia perfume tahan lama plak e...
  1. Waktu siang – semburkan pada pergelangan tangan, sendi kaki dan perut. Cara ini utk mengelakkan tindak balas wangian itu dengan sinaran UV dan mengelakkan iritasi pd kulit.
  2. Waktu malam – sesuai disemburkan pd bahagian tengkok atau blkg leher.
Pastu kalo nk locked bau perfume tu, pakai la ngn range die tu skali mcm lotion die, shower gel die, n body mist die. Mcm yg aku wat konon2 haha jadik gk la tapi byk nk kena melabur pulak

Pastu lagi satu nak wat perfume tu tahan lama bau die, masa korabg baru beli perfume tu, jgn bukak cap die dulu, smpan dlm fridge *jgn yg beku tu pulak kang jadi bau ikan daging ketam sotong* bio kan die bersendirian selama 1-2 ari. Bio die mencari ketenangan diri sorang2 dlm tu. Pastu baru pakai. Aku xpnah try lagi sbb jenis aku ni beli terus nk pakai. X sabo punye pasallllll hahaha



Tapi sebenar nye bau perfume ni brgantung kt org gk. De org pakai perfume x mahal sgt tapi bau lekat. Org kate ikot suhu n badan masing2. Badan kan lain2. Badan ko kurus, badan aku lg kurus haha Badan ko panas tapi aku sejuk pasal berdarah org puteh hahaha

Pastu x kesah pon beli yg mahal ke yg murah ke, jnji ikot keperluan poket ko. Kalo pakai yg murah sekali pon, korang tetap vogue the vasss u olls hehe

So ini la beberapa tips yg aku da mengarut. Mana yg rase logik tu try la hehe Ni pon ahsil aku baca2 n blogwalking hehe *aku type sndiri ok bukan copy paste*

Salam semanis perfume *macam semanis kurma plak* dari Mak Jemmah =)



post signature



++ enjoy lil things in life ++

0 comments:

 

✿Chicky's Little Voice✿ Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting