Monday, December 24, 2012

Macam Macam Hallllllllll

Fictitious by chickyirdawati at Monday, December 24, 2012
Da lame rase nye x wat entry emo2. So aku nk beremosi sket ngn entry aku kali ni. Benda ni sebenar nye general condition la. Bukan jadi kat aku je, tapi mungkin kt anda, kamu, awak atau dia. Kadang2 de bnde yg xbest jadi kt tmpat kerja kite. Biasa nya office politic atau kerenah kt tmpat kerja.

Dari pengalaman aku la, aku kerja dlm bidang construction. So mmg KEBANYAKAN construction company dipunyai oleh Chinese. Tu xjadi masalah langsung kt aku *since aku bukan jenis yg racist* sbb aku mmg nmpak capability kaum Cina ni kalo nk compare ngn kaum aku sendiri. Dan sbb tu gak la dari 3 tahun lebih pengalaman kerja aku, 90% aku dikelilingi ngn officemate Chinese. Sampai pernah kt office aku sorang je Melayu. Mesti de yg tanya, xkesah ke sorang2 Melayu kt office tu?? Bagi aku, tu mmg xbagi masalah langsung kt aku. Sekarang aku kerja ngn company yang KEBANYAKAN staff nye adalah Melayu. Guess what??? Baru 3 bulan aku da rasa lain gile compare bila kerja ngn officemate Chinese. Bukan KEREK tapi mmg jauh lagi selesa kerja ngn TOTALLY CHINESE. Less politic sbb bagi diorang kerja sume sama2. Tipu kalo kate xde yg xpuas ati sesama membe2 office, tapi x terlalu ketara sgt.

Bagi aku lebih selesa sbb kalo diorang gossip pon aku bukan paham pe sbb aku xpaham bahasa mandarain. Tapi de gk yg selesa dtng kt aku cerita KETAKPUASANATI *de ke ayt ni* nye kt staff laen kt aku. Tapi aku just dgr pastu bg opinion sket2. Mungkin sbb aku sorang Melayu, so kdng2 diorang lg selesa nk bercerita ngn aku. Tapi aku x ambik port. Sbb bg aku masalah tu antara ko n ko, aku xde hal ngn die so aku xperlu sentap sgt la..

Bila kerja dikelilingi ngn staff Melayu ni, mulut mmg kena jaga, ati kena kental. Sbb dpt yg jenis menjaja cerita mmg parah *bukan aku kata aku baek sgt* Kadang2 niat kite cerita utk luah kan je, tp tgk2 da smpai da pihak yg laen. Mmg akal politik la.. Pastu yg aku xsuke perangai yg jenis suka PETIK nama org laen. "Ala,si B yg ckp cmtu".. "Si C boleh plak dpt cmtu, sy xboleh??"..
Best gile ko maen petik nama org tu. Pastu org tu kena BOOOMMMM xpasal2 kerana si pemetik nama tu. Bahagia Si Pemetik sengsara Si Dipetik kannnn

Keadaan ni sbnr nye berpunca dr perangai org kita yg suke membanding kan diri sendiri ngn org laen or XPUAS HATI la sebenar nye. Itu biasa kan, mmg kt mana2 pon boleh de perasaan cmtu. Tapi cara kite sndiri nk kawal perasaan tu..

Pernah dulu aku nk berhenti kerja dari company yg semua officemate Chinese, aku de gtaw kt membe Sub-Con *dia pon kerja ngn Chinese* die de pesan, "Bek2 keje ng ramai Melayu ni, politik nye byk" Aku mmg pegang kata2 die tu sbb bnda2 cmni mmg sll jadi. So mmg x terkejut bile jadi kt aku kn..

Kesimpulan nye, zip mulut, tebal kan telinga, n kebal kan ati….

Chaiyokkkkk!!!!!!!!!!



Nota kaki : Kalo de yg TERBACA *if any* n nk terasa hati, buang sifat tu, tujuan aku nk sedar kn diri aku n sesama sendiri. Take the positive side

post signature


++ enjoy lil things in life ++

3 comments:

Jaja Eddy on December 24, 2012 at 11:50 AM said...

kan... aku dah rasa dah.. memang betul kerja ngan bukan sama bangsa ni lebih baik dr sebangsa.. bukan nak burukkan bangsa sendri tapi perkara ni betul2 terjadi jadi x yah nak cover sangat la...

so all the best bg ko yg dah banyak tuko kejer ok..

chickyirdawati on December 24, 2012 at 11:54 AM said...

haha alpine de kosong x?? nk join haha

Unknown on December 25, 2012 at 3:44 PM said...

Hati kene kental Jemah! Sokong Jemah. Aku pun kezutan budaya. Dulu aku kerja semua lelaki. Tetibe masuk kampeni bnyak pmpuan, aku stress!!!

 

✿Chicky's Little Voice✿ Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting