Saturday, July 2, 2011

Lepaskanlah Kebencian...

Fictitious by chickyirdawati at Saturday, July 02, 2011
Aku dapat ilham utk wat entry ni lepas aku bace wall post seorng kwn..Anem... segala post kt fb die sgt membuat aku berfikir *xtaw r orng len cane kn*

Antare post yg mgigit ulu ati aku ni *kena mkn Gaviscon sbb ulu ati da saket* ialah pasal KEBENCIAN..ayt die mcm ni..
ada sorg lect ckp dgn kami,"klu kte tgh BENCI org,lepaskanlah rse tue..pnt membenci nie"...haha..mmg pnat pun..tp kebencian aku tuk sorg nie,cm ssh nk dilepaskan..trase cm ada dendam dlm hati...lme aku berfikir, sbar jgk rupanya seorg AKU menghadapi kerenah dia...tp dia mmg manusia xtau berterima kasih...aaaahhh..pnt jage hati dn bersabar
Ayat die 2 wat aku terpikir jap..Btol gk kn...If kite benci seseorng, sbnr nye xde faedah pon..buat kite jd penat ade la..sbb setiap mase asek nk pikir pasal orng 2, sbb da sgt bnce jd mcm bnde yg mnyakit kn ati yg kite pikir..N this is also not good for our health ya adek2..sbb boley bikin kite stress, migraine, high blood pressure, or even heart attack *dup dap dup dap*

Aku seniri penah melalui situasi ini..Bukan orng len yg aku benci tp orng yg hampir ngn aku..Aku xboleh terima perangai die yg selalu pikir orng len xbetol n pe yg die wat 2 je r yg btol.Kalo orng len wat, mesti kena kondem, or even kena kutuk..jenis orng cmni die mmg xpikir ati n prasaan orng len. *da tlalu byk aku jmpe spesis orng cmni*

Aku da sgt bnci smpai kdng2 aku dgn sengaje nye jaoh kn diri dr orng 2..tapi smpai bila????Akhir nye, bile semakin mningkat dewasa ni, pikiran pon da matang, aku da semakin lali ngn perangai orng2 cmni.Skang aku pgang pd prinsip "biar lah pe orng nk ckp" sbb bg aku mulut tempayan yg sebesar2 tidak 2 kite boleh gk tutup, tp mulut manusia, kalo da mmg longkang 2, mmg longkang gk r...


So, skang aku rase lebih bebas bile hidop ni, xperlu nk pikir byk pasal orng len *bukan bermaksud aku sellfish or x amek taw psal orng len* tapi byk bnde lg yg perlu dipikir kan, even kdng2 pasal diri kite pon byk nk dipikirkan..

Ayat ni gk r yg aku sll ckp kt kwn2 n orng terdekat, xyah pikir orng len sgt, kalo ikt kn orng len, smpai bile pon x abes..

Pape pon, prinsip idop aku bukan r nk tunjuk yg aku ni x amek kesah langsung pasal orng len *de aku kisah???* tapi sbb x sume pe yg orng pikir kn 2 btol..kite just wat bnde ikot kemampuan kite, n kemampuan masing2 pon xsame kn..i  do care bout my friends, families, n all peoples around me *as peolpe label me as kepoh* hehe.but kepoh in gud way la off course.

http://www.emocutez.com

Konklusi nye, xperlu la smpan bnce kt orng lame2 sgt, makan diri kite seniri nnt..LEPASKANLAH....

http://www.emocutez.com
 

++ enjoy lil things in life ++

0 comments:

 

✿Chicky's Little Voice✿ Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting